Geschiedenis

De Stichting werd opgericht in een tijd toen het erg moeilijk was om contacten te onderhouden met het Zuidafrikaanse volk dat zowel taalkundig als historisch zo nauw met Nederland is verbonden. Historisch gezien liggen er sinds de tijd van Jan van Riebeeck banden met Zuid_Afrika. In 1652 werd door de Nederlandse Verenigde Oostindische Compagnie (V.O.C.) een verversingspost gesticht aan de Kaap op weg naar de toenmalige kolonie Oost-Indië. Zo heeft zich aan de zuidpunt van Afrika een gemeenschap ontwikkeld die gelet op taal , cultuur en godsdienst sterk Nederlands aandoet. Er is nagenoeg geen land ter wereld waar de verwantschap zo sterk gevoeld wordt.

Met name in de vijftiger jaren van de 20e eeuw emigreerden veel Nederlanders naar Zuid-Afrika. Vanwege de kritiek op het apartheidsbeleid nam dit aantal snel af, terwijl de spanning tussen beide landen toenam. Naar mate het moeilijker werd om contact met de taalverwanten in Zuid-Afrika te onderhouden kwam de behoefte om een Stichting in het leven te roepen die sturing en steun bood. Jarenlang, van 1978 tot 1994, bezochten honderden Nederlanders via de door de Stichting georganiseerde reizen Zuid-Afrika. Dus een organisatie met lange ervaring! Aanvankelijk dacht men dat er na de apartheidsperiode geen taak meer lag voor de Stichting. Maar dat bleek een vergissing. Meer en meer werd duidelijk dat de Afrikaanse taal en daarmee ook de cultuur onder druk kwam te staan. Opnieuw werd er druk op het bestuur uitgeoefend de oude doelstelling “bevordering van de Afrikaanse cultuur” nieuw leven in te blazen. Zo is de stichting naast het verlenen van steun aan taal- en cultuurprojecten opnieuw gestart met reizen om zo de doelstelling “bevordering van de culturele betrekkingen” tussen Nederland, Zuid-Afrika en Namibië op een eigen, andere manier gestalte te geven. Door middel van verblijf in gastgezinnen, bezoek aan cultuurinstellingen en ontmoetingen met vertegenwoordigers van de plaatselijke instellingen en organisaties hebben onze reizen een geheel ander karakter. U beleeft Zuid-Afrika en ook Namibië op een heel andere manier. Meer weten? Klik op “reizen”.

STICHTING TOT BEVORDERING KULTURELE BETREKKINGEN NEDERLAND– ZUID-AFRIKA

Welkom