Wat houdt Nuus brokkies in?

Doelstelling Nuus brokkies

Als bestuur van de Stichting tot Bevordering Kulturele betrekkingen Nederland & Zuid-Afrika willen wij u graag op de hoogte houden van ontwikkelingen waarbij de stichting is betrokken en u actualiteiten en nieuwsfeiten uit Zuid-Afrika presenteren.

NUUS BROKKIES DECEMBER 2021 IS DE LAATSTE VERSIE WELKE PER POST IS VERZONDEN, VANAF 2022 WORDEN DEZE ALLEEN OP ONZE WEBSITE GEPUBLICEERD.

Natuurgebieden aan elkaar verbonden

Vijf landen in Zuidelijk Afrika hebben een overeenkomst getekend om gezamenlijk het grootste grensoverschrijdende beschermde natuurgebied ter wereld tot stand te brengen. Het gaat om een gebied dat delen van Namibië, Angola, Botswana, Zambia en Zimbabwe beslaat en ongeveer 7 keer zo groot is als Nederland. De oprichting van het Kavango Zambezi Grensoverschrijdend Natuurgebied (KAZA) betekent dat 36 natuurgebieden met elkaar worden verbonden. Het bevat onder meer Chobe National Park, de Okavango Delta en de Victoria Falls. Het park met de grootste populatie olifanten (ongeveer 250.000) in heel Afrika, belooft een belangrijke bestemming te worden voor het Ecotoerisme. KAZA moet in 2010 een feit zijn. Toeristen kunnen zich dan vrij door het gebied bewegen, zonder steeds grensposten te moeten passeren. (bron: RD)

Nieuws over de Victoria Watervallen

De grootste watervallen ter wereld, de VicFalls in Zambia, worden bedreigd door plannen om direct naast de watermassa een groot hotelcomplex te bouwen. De autoriteiten in Zambia hebben toestemming gegeven om op de wereldberoemde plek twee hotels, een golfbaan en honderden vakantiehuisjes te bouwen.

Milieubeschermers vrezen dat het complex het natuurgebied zal beschadigen en de status als werelderfgoed in gevaar gaat brengen. De VN heeft aangekondigd dat een team van werelderfgoedcentrum gaat controleren of er sprake is van ongeplande en ongecontroleerde projectontwikkeling.

De VicFalls zijn bijzonder omdat het de grootste enkele waterstroom is in de wereld, 100 meter hoog en meer dan 1700 meter breed.

(bron: Telegraaf)

Naamsverandering nu ook in Kaapstad

Burgemeester Helen Zille heeft zich achter het voorstel gezet om  straten te (her)noemen naar historische figuren. Het is vooral de bedoeling om meer aandacht te schenken aan vrijheidstrijders in de apartheidsjaren.

De komende maanden zal de stad Kaapstad campagne gaan voeren door middel van posters en forums om het publiek haar zegje te kunnen geven over welke namen veranderd moeten worden. Ook de internationale luchthaven van Kaapstad zal er aan moeten geloven; amper 14 jaar nadat Jan Smudts Internationaal van het naamkaartje verdween zal nu ook een voorstel worden ingediend om deze naam te veranderen. Iets waar de burgemeester op dit moment "nog" niet voor te vinden is.

Overige opvallende veranderingen:

_ Jo’burg Internat. > O.R. Tambo Internat.

_ Witbank > eMalahleni

_ Stanger > KwaDukuza

_ Trichardt > Makhado

_ Nylstroom > Modimolle

_ Potgietersrus > Mokopane

_ Pietersburg > Polokwane

(Bron:gozuidafrika)

Zuid-Afrikaans voorgerecht: Olijvenpasta

Dit snelle, gemakkelijke recept komt uit Prince Albert, een klein gehucht aan de voet van de Swartberg-keten in het hart van de olijvenregio van de Karoo. De bewoners zijn zo trots op hun beroemde product, dat zij jaarlijks een olijvenfestival houden!

_ 400 g zwarte of kalamata-olijven, uitgelekt en

ontpit

_ 4 hardgekookte eieren, gepeld, in vieren

_ 2 eetlepels olijfolie

Pureer ingrediënten in de keukenmachine, zodat een pasta ontstaat. Serveer de pasta met krokante toastjes of knapperig brood. Eet smakelijk!

STICHTING TOT BEVORDERING KULTURELE BETREKKINGEN NEDERLAND– ZUID-AFRIKA

Nuus brokkies